Porady

Częste przeziębienia – jakie są przyczyny nawracających infekcji?

czeste-przeziebienie

Częste infekcje – jak często chorujemy?

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna w dniach 31 sierpnia –3 września 2018 roku zaledwie 6 proc. Polaków w ogóle nie choruje. 32 proc. badanych zmaga się z przeziębieniem 2 razy do roku, a 7 proc. walczy z nimi więcej niż 4 razy na rok. 47 proc. badanych udaje się do lekarza, mając gorączkę, natomiast 40 proc., odczuwając ból gardła. Samodzielnie z przeziębienia leczy się 30 proc. respondentów, a aż 90 proc. posiada w domu leki na grypę i przeziębienie. W przypadku 67 proc. są to leki przeciwbólowe. Co ciekawe, 4 na 5 uczestników badania, tj. 82 proc., nie korzysta ze zwolnienia lekarskiego podczas choroby.

Inne badanie pokazuje, że dorosły przeziębia się średnio od 2 do 5 razy do roku, a dziecko od 6 do 8 razy. Infekcje szczególnie często dotykają dzieci uczęszczające do żłobka i w wieku przedszkolnym. W ich przypadku możliwe jest, że dojdzie do nawet kilkunastu zachorowań w ciągu roku. Dlatego częste przeziębienia są problemem przede wszystkim małych dzieci, których organizm dopiero buduje swoją odporność. Wpływ na zachorowania ma częsty kontakt  z wirusami. Jedno z badań przeprowadzonych w pokoju hotelowym pokazało, że przeziębiona osoba pozostawia wirusy nawet na 60 proc. dotykanych powierzchni – np. na pilocie od telewizora czy włącznikach światła. Dzieci w przedszkolu bawią się tymi samymi zabawkami, często uczestniczą w zabawach, w których trzymają się za ręce, dlatego są szczególnie narażone na infekcje.

Częste przeziębienia – przyczyny

Ciągłe przeziębienia dotyczą jednak nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Jest to efekt spadku odporności organizmu – w takim przypadku należy zadbać o poprawę funkcjonowania układu immunologicznego. Nawracające przeziębienia mogą mieć wiele przyczyn:

  • palenie papierosów, częste picie alkoholu i stosowanie innych używek.
  • wiek – częste przeziębienia dotykają najczęściej małych dzieci i osób starszych.
  • nieodpowiednia dieta – uboga w cenne składniki odżywcze, naturalne probiotyki, za to bogata w tłuszcze i węglowodany.
  • przemęczenie – niewysypianie się, przepracowywanie się, życie w ciągłym stresie. Zdrowy sen trwa 7–8 godzin. Jeśli śpisz zbyt mało, to zaburzasz siły obronne organizmu. Jeśli nie jesteś w stanie ograniczyć stresu w swoim życiu, to korzystaj ze sposobów na radzenie sobie z nim. Weź kąpiel, idź na jogę czy do kosmetyczki. Na pewno poczujesz się lepiej.
  • brak aktywności fizycznej – David Nieman, profesor medycyny, wykazał, że 1–2 godziny dziennie umiarkowanej aktywności fizycznej zmniejszają ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych o 1/3. Znaczenie mają nawet spacery, z których nie musisz rezygnować zimą. Ubierz się jedynie tak, żeby było ci ciepło. W ten sposób dotlenisz organizm i poprawisz swoją odporność.
  • nadużywanie antybiotyków – antybiotyki wyjaławiają organizm, co prowadzi do obniżenia odporności, nie należy po nie sięgać, jeśli nie jest to konieczne.
  • niedoleczone poprzednie infekcje – organizm powinien mieć zapewnione odpowiednie warunki do całkowitego wyzdrowienia. To, że gorączka ustąpiła, nie oznacza, że masz od razu wracać do pracy. Osłabiony organizm jest podatny na kolejne zakażenia wirusowe czy bakteryjne.
  • inne choroby, np. zakażenie wirusem HIV.

Osoby, których dotyka częste przeziębienie, powinny reagować, kiedy zauważą pierwsze objawy choroby.

Częste choroby – jak sobie z nimi radzić?

Ważne jest, aby mieć świadomość, co potęguje prawdopodobieństwo rozwoju infekcji wirusowej. Jeśli nie wprowadzisz w swoim życiu zmian, to częste przeziębienia staną się uciążliwe. Żeby odmienić sytuację:

  • nie lecz się samodzielnie – udaj się do lekarza, który zaproponuje ci odpowiednią terapię i w razie potrzeby skieruje cię na niezbędne badania, które pomogą wykazać, z czego wynikają przewlekłe przeziębienia.
  • pozwól swojemu organizmowi odpocząć – jeśli jesteś chory, to zrób sobie wolne od pracy czy szkoły i odpoczywaj, zażywaj snu, by umożliwić organizmowi skuteczną walkę z wirusem. Po odzyskaniu zdrowia zostań w domu kilka dni dłużej. Po infekcji organizm jest mniej odporny na zakażenia i może się okazać, że szybki powrót do pracy sprawi, że będziesz się zmagać z kolejną chorobą.
  • unikaj kontaktu z osobami chorymi – choć nie jest to proste, to warto ograniczyć przebywanie w dużych skupiskach ludzi – m.in. w komunikacji miejskiej czy marketach. Jeśli chory jest jeden z domowników, to ryzyko zarażenia możesz ograniczyć, stosując maseczki jednorazowe.
  • często myj ręce – najczęściej infekcja wirusowa u dorosłych czy dzieci jest efektem przenoszenia się wirusa poprzez dłonie. Warto jak najczęściej myć ręce, szczególnie przed jedzeniem. Należy to robić zawsze po powrocie do domu. Ręce powinniśmy myć ciepłą wodą i mydłem. Ważne jest również niedotykanie twarzy, ust, nosa czy okolic oczu wtedy, kiedy nie ma takiej konieczności.
  • wietrz pomieszczenia – wirusy namnażają się najszybciej w zamkniętych pomieszczeniach, w ciepłym środowisku. Ryzyko infekcji zmniejszysz m.in. wietrząc pomieszczenie przez kilka minut dziennie.
  • korzystaj z ziół i roślin – możesz z ich pomocą wzmocnić odporność i szybciej poradzić sobie z przeziębieniem. Efekty może przynieść spożywanie produktów z czarnego bzu, czosnku czy lipy, a także kuracja z aloesu drzewiastego, pelargonii afrykańskiej lub jeżówki purpurowej. Odporność wzmacnia również czosnek.
  • sięgaj po naturalne probiotyki – fermentowane produkty, np. jogurty, kefiry, kiszona kapusta czy ogórki kiszone, bogate są w korzystne dla zdrowia bakterie.

lek. Michał Dąbrowski